søndag 3. februar 2008

Ettermiddag, dag 26

Liten stund siden sist, og har vel ikke all verdens å fortelle. Men kanskje litt. Det er kommet en ny leieboer i huset, en ung, kvinnelig forfatter fra Tyrkia. Hun holder på med en novellesamling. Så viser det seg at hun gikk på sommerskole på Blindern i fjor sommer, så da hadde vi jo litt å snakke om.

Har kjøpt meg nye joggesko. De var nok ikke toppmodellen, men har prøvd dem, og jeg tror de duger.

Ble med Debbie i kirken i morges. Den gresk-ortodokse. Det var jo en litt spennende opplevelse. Røkelse, prest som messer, små hjelpegutter, menighet som stadig korser seg, nattverd med ordentlig brød (ingen vin). Veldig fremmed og annerledes. Men god stemning. Alt foregikk jo på gresk, så jeg skjønte ikke stort av det. Jeg skjønte ut fra vår egen liturgi når de sa trosbekjennelsen og syndsforlatelsen. Det eneste jeg kjente igjen rent språklig, var "Kyrie Eleison". Ellers kunne Debbie fortelle meg at dette var første gang hun faktisk så det som foregikk rundt alteret. I byen hun kommer fra, får ikke kvinnene komme helt inn. Så det ble en litt annerledes opplevelse for henne også.

Ellers har jeg vært en lang spasertur rundt i gamlebyen i dag, og kan friste med et oppdatert fotoalbum. Lenke til høyre. Enjoy.

Ingen kommentarer: